
Roskilde Festival 2023: Kærlige toner fra den nordiske folkemusik åbner opvarmningsdagene – med en hjemmebygget spilledåse!
Musikprogrammet på Roskilde Festival er skudt i gang, og så endda med den danske trio Stundoms intime og nærværende lydtæppe, der har rødder i den nordiske folke- og kammermusiktradition
Anmeldelse: Dubfabrikken & Tribe84 Records Present: Danish Dub Part 1
Ny vinyludgivelse kommer godt rundt i den danske dubscenes forskellige afkroge. Et tag-selv-bord for alle med interesse i tung bas og soundsystemkultur.
Anmeldelse: Wendy McNeill - “First There Were Feathers”
En behagelig oplevelse i et vokalbåret jazz-folk univers, centreret omkring fugle metaforer og McNeill’s stemme.
Liraz er en politisk bevidst popstjerne med hele pakken
Liraz serverer safraninduceret psychpop med oprørsnerve så overbevisende, at man kun kan overgive sig.
Lux Boreal tænder nordiske jazzlys i Aarhus
En omrejsende festival gæster lige nu Danmark med et udvalg af håndplukkede musikere fra hele Norden. Onsdag nåede karavanen til Aarhus, og over to aftener præsenterede Lux Boreal fire acts i den særegne sal Helsingør Teater i Den Gamle By.
Syrerock og melankoli indrammet i anatolske rødder
Oplev Derya Yildrim & Grup Şimşek, når de omdanner Gloria-scenen på Roskilde Festival til en hed smeltedigel af dragende lidenskabelige vokaler og anatolsk syrerock.
Matata er et eksempel på TikTok-generationens kulturudveksling
Hvad Matata mangler i musikalsk nerve, redder de med imponerende dansekoreografier og smittende energi.
Jembaa Groove tilbyder træfsikker hoftemassage
På en isnende marts-lørdag spillede Jembaa Groove, med lige dele tilbagelænet charme og disciplineret effektivitet, op til varmende, salvende fællesdans.
TootArd er en billet til Beiruts gnistrende natklubber
Den Roskilde-aktuelle duo udforsker 80’ernes mellemøstlige dansegulve i en musikalsk hyldest til arabisk pop og disco med kvarttonesynthesizer og tromme-maskinens nostalgiske lyd.
Kjorstad Brothers viser overskud med deres viser fra Gudbrandsdalen
Kjorstad Brothers viser overskud med deres viser fra Gudbrandsdalen
Omar Souleyman forvandler VoxHall til en syrisk teknoklub
Der blændes op for lyset, synthdronerne varsler koncertens begyndelse, og Omar Souleymans lidt hæse stemme høres fra et sted bagved. Endelig træder han frem.
TUHAF er et anatolsk festfyrværkeri og en feberhed folkefest
Ind på scenen træder fire musikere. I front styrer den karismatiske, tyrkisk-danske sangerinde Berrin Baş slagets gang. Fra første trommeslag kastes publikum ud i et energifyldt sammensurium.
Tuuletars vokalmusik bor i en tidløs fantasiverden
Råt, fantasifuldt og feminint, pegende på en gang tilbage til 00’erne, tilbage til en filmisk fortid og frem mod en science fiction-fremtid.
Anmeldelse: Henriette Flach – “Skyklokke”
Kompositorisk, arrangementsmæssigt og musikalsk fremstår Skyklokke gennemtænkt, gennemarbejdet og gennemført. Det er tydeligt, at Henriette Flach og hendes ensemble mestrer en bred palet af musikalske og kompositoriske virkemidler i både dynamik, tonesprog, stemmeføring og rytmik.
Anmeldelse: Hvalfugl “Bag Vore Øjne” (EP)
De lyriske melodier bevarer i mange tilfælde deres folkede følelse, og samspillet mellem de tre musikere er bundsolidt. Melodiens vekslen mellem klaver og guitar, som på EP’ens åbningsnummer “Som Menneske”, vidner om det stærke arrangements arbejde der har ligget forud for indspilningen.
Sylfide inkarnerer kontrasterne i det feminine og i det musikalske
“Der er noget ved sylfiden som et mytisk væsen, som er interessant, fordi det er alt det feminine, men det er også alt det, man er bange for.” - citat, Helene Tungelund
Professor Thiago Nassif nedbryder musikken for at skabe den på ny
Thiago Nassifs no wave-inspirerede tropicalia og funk tager vores fordomme og forventninger op til kritisk revision. Det er sand tonal dekonstruktion.
Pakistansk poesi smeltet ind i Arooj Aftabs unikke emotionelle lydtæppe
Ved Grammy Awards 2022 vandt Arooj Aftab kategorien ”Best global music performance” med sangen »Mohabbat«, som, med Aftabs smukt klingende vokal i centrum, danner et roligt og sørgmodigt lydunivers i samspil med en betagende og elegant instrumentering.
Sangskatten klædes nyt – og passende – på i skræddersyet folkedragt
“Folkeligt skal alt nu være,” skrev Grundtvig i midten af 1800-tallet. Således nu også tonen af vores fælles sangkultur, som vokaltrioen Trækfugl demonstrerer på deres selvbetitlede albumdebut.
Varmt møde mellem Concerto Copenhagen og Vesselil
I fredags satte Frederiksdal Chamber Folk Festival den klassiske og folkemusikken i stævne. I den finkulturelle ramme af Frederiksdal Slots havesal tog aftenens underdog sig dog bedst ud.