Cimafunk spiller onsdag 19.30 på Avalon

Roskilde Festival 2022: Din guide til roots-musikkens univers (1/2)

Årets program på Roskilde Festival præsenterer et stort, mangfoldigt udsnit af verdens musiktraditioner. De første dage byder på alt fra cubanske rytmer og indiske morgenragaer til traditionel ugandisk musik på træ-xylofonen ’embaire’. Læs med og bliv inspireret til, hvad du skal høre på dette års program!

Da Roskilde for første gang åbnede festivalpladsen i 1971 hed det faktisk ’Sound festival’, og var en rockfestival med 10.000 gæster, inspireret af Woodstockfestivalen i USA i 1969. Siden da er både antallet af kunstnere, scener og gæster steget til en helt anden skala, men også genrediversiteten har udviklet sig markant. Jeg smilede stort, da jeg gennemgik dette års program, som er spækket med en lang række utroligt spændende roots-navne – langt flere end jeg turde håbe på.

 

Roskilde Festival er stedet, hvor du på egen krop kan opleve og mærke musikalitet, ikke kun den du selv kender, men i alle dets spektakulære udformninger. Klodens utallige musiktraditioner er ikke altid blevet prioritereret lige højt i den vestlige historieskrivning. I mange tilfælde er historien skrevet med helt lukkede øjne for ikke-vestlige musikkulturer eller med store etnocentriske briller. Musikalske normer og værdier er vidunderlige, men også foranderlige, så med åbne øjne for en verden af musikalitet, vil der vente ekstraordinære musikoplevelser forude på dette års festival. Programmet byder på traditionel musik fra en stor del af verden, men også spændende nye navne, der befinder sig i krydsfeltet mellem det moderne og det traditionelle.

 

Opvarmningsdagene

Der er masser af skønne upcoming navne at opleve i opvarmningsdagene, så hvis ølbowling ikke lige er dig, eller du bare ikke kan vente til onsdag med at gå til koncert, er der ingen grund til bekymring. Faktisk er søndag, i mine øjne, den helt store dag for roots-musikken, så pak rygsækken dagen i forvejen og tag tidligt afsted mod pladsen.

 

Víík INT (Søndag d. 26. juni kl. 15:30 – Rising)

Når du har slået teltpløkkerne i jorden og pavillonen lang om længe selv kan stå, ville jeg sætte kurs mod Countdown og nyde den første øl til den skandinaviske folkemusikgruppe Víík. I front står den norske sanger og komponist Elisabeth Vik, men de seks medlemmer repræsenterer både Danmark, Sverige og Norge. I et univers af middelalderballader, sagn og eventyr, bringer gruppen fortiden ind i nutiden i et historisk deja-vu, der ligger op til lige de skæve, levende dansetrin, som du har ventet tre år på endelig at fyre af igen!

 

JJ Paulo DK (Søndag d. 26. juni kl. 16:30 – Countdown)

Straks efter kan du bevæge dig mod Countdown, hvor den unge JJ Paulo, backet af sit seks mand store orkester, vil fortsætte festen. Lydfladen er skabt i mødet mellem hans danske og tanzanianske rødder, hvor afrikanske grooves og enkle, stilfulde elektroniske beats rykker ind i ét og samme stilfulde univers. JJ Paulo skulle have spillet i 2020, hvor festivalen blev aflyst, men er nu i stedet klar til at indtage Roskilde 2022, i vældig god form.

 

Aysay DK (Søndag d. 26 juni kl. 18:30 – Rising)

Når du har fået pusten, kan du igen rykke mod Rising og høre den dansk-kurdiske trio, Aysay, med Luna Bulöw Ersahin i front på vokal og saz (traditionelt anatolsk strengeinstrument tilhørende lut-familien). I samspil med slagtøj og guitar, forener musikken, både sprogligt og instrumentalt, den traditionelle anatolske folkemusik og poppede nordiske elementer. Trioen udgav i 2021 sin flotte debutplade Su Akar (’vand flyder’ på tyrkisk), der udtrykker en hyldest til kulturel forskellighed.

Læs Resonators anmeldelse af Aysays nyeste single her, og læs om en koncertoplevelse med hende i artiklen ‘Aysay får os til at overgive os til elementerne, naturligvis’

 

Tjiquita (DJ) DK (Tirsdag d. 28. juni kl. 18:00 – Countdown)

Min sidste anbefaling i opvarmningsdagene falder tirsdag aften, hvor den dansk/honduranske DJ Tjiquita spiller latinamerikanske beats fra Countdown-scenens tunge højtalere. Sættet er et bredt spektrum af genrer og inkluderer alt fra mexicansk dub og puertoricansk reggaetón til Columbiansk techno. Det er samtidig en påmindelse om den diversitet og farverighed, som den latinamerikanske musik besidder.

 

Onsdag

Festivalpladsens åbningsdag, der hvor en række morgenfriske mennesker står tidligt op for kø-armbånd til Post Malone, mens andre, mere søvnige, tager et par ekstra timer på øjet, i støvet på tre hårde opvarmningsdage. Om du gør det ene eller andet, eller noget helt tredje, må du selv bestemme, men det kunne jo være, at din dag skulle byde på nogle af de følgende koncerter.

 

Kiko Dinucci BR (kl. 17:30 – Gloria)

Først trækker vi ind i Glorias intime rammer, hvor vokalist og guitarist, Kiko Dinucci, tager 60’ernes brasilianske samba og bossanova med ind i det 21 århundrede i mødet med punk, avantgarde og afrikansk polyrytmik. Inspirationen kommer bl.a. fra den brasilianske bossanova-pioner João Gilberto og det amerikanske punkband Fugazi og er et godt eksempel på, hvordan mødet mellem vidt forskelige stilarter, fra forskellige tider, nu danner rammen for et moderne brasiliansk lydspor.

 Kiko spillede på Resonator Festival sidste november. Det kan du læse om i ‘Resonator Reportage – Nogen skriger i en pude. Kiko spiller guitar’

 

Cimafunk CU (kl. 19:30 – Avalon)

Herefter præsenterer Avalon-scenen et festligt hjørne af programmet, når Cimafunk, med den cubanske sanger Erick Igleasias Rodriguez i front, bringer de cubanske rytmer sammen med amerikansk funk i en utrolig groovy og dansabel konstellation. Den cubanske showmans debutalbum, Terapia, indtog i 2017 Havanas musikscene med et brag og har sidenhen tiltrukket stor opmærksom både i og uden for det cubanske ørige. Cimafunk har en utrolig energi, som nok skal sætte gang i roskildegængerne, lige fra start.

 

 

Robert Plant & Alison Krauss UK/US (kl. 21:30 – Arena)

Det er omtrent 32 år siden, at Led Zeppelin brød op, og siden da har Robert Plant lavet en lang række interessante albums og samarbejder. Denne gang er samarbejdet med den amerikanske bluegrass-musiker, Alison Krauss, men det er faktisk ikke første gang, at de to mødes. I 2007 udgav de nemlig albummet Raising Sand, som senere, i 2009, vandt samtlige priser til den amerikanske Grammy-uddeling. i 2021 udgav de så deres andet album Raise the Roof og headliner, sammen med Post Malone, onsdagens koncertprogram. Koncerten vil være et møde mellem Plants rustikke stemme og Krauss’ bluegrass-violin og -vokal, når der bydes på både blues, soul, country og et skvæt britisk folkemusik.

 

 

Nakibembe Xylophone Troupe UG (22:30 – Gloria)

Om aftenen på Gloria vil musikken centrere sig om den enorme træ-xylofon, embaire, som kan spilles af op til otte personer samtidig. Gruppen bruger også vokal-elementer, der typisk skifter mellem call-and-response og unison sang. Nakibembe Xylophone Troupe kommer fra Busoga i Uganda og er nogle af de sidste udøvende af en traditionsrig musiktradition, som jeg synes, du skal stifte bekendtskab med onsdag aften.

 

 

Torsdag

Lakha Khan’s morning ragas IN (kl. 10:00 – Mantra)

Tidspunktet, kunstnertitlen og Roskildes underrubrik taler for sig selv. »Stå tidligt op, og kom og nyd en morgenraga med en af Indiens bedste musikere«. Det er ikke torsdag morgen, du skal regne med et brusebad, for Lakha Khans morgenrager – en tradition fra folke- og sufi-musikken i regionen Rajasthan, spilles altid om morgenen. Khan er en af de dygtigste på instrumentet sindhi sarangi, der med sine 4 spilbare strenge og 22 resonansstrenge, skaber en helt speciel, ekstatisk energi omkring sig. Tag campingstol eller tæppe med og nyd musikken i helt afslappet tilstand.

 

 

Arooj Aftab PK (kl. 12:30 – Gloria)

Glorias atmosfære er perfekt til Aftabs næsten eventyrlige univers med hendes utrolig flotte vokal i centrum. Hendes pakistanske rødder kommer stærkt til udtryk i musikken, når poesien fra stilarterne qawwali og sufi, sammensmelter med moderne elementer fra klassisk og jazz. Aftabs nyeste album Vulture Prince fra 2021 resulterede i to nomineringer ved den amerikanske GRAMMY, og med sig på Roskilde har hun et stjernehold af musikere. Jeg kan kun tro på en meget smuk koncert på dette års festival.

 

 

Danish String quartet & Dreamers’ circus DK (kl. 14:00 – Pavilion)

Det er svært at tænke sig til et mere mesterligt møde end disse to konstellationer, når den

nordiske folkemusik udfolder sig på festivalen. Violinisten Rune Tonsgaard Sørensen er bindeledet mellem de to orkestre, der begge har vundet stor beundring i både ind- og udland. De seks eminente musikere kommer uden tvivl til at levere en koncert i allerhøjeste kvalitet.

 

 

Onipa GH (kl. 16:00 – Mantra)

Bandet kalder det for ’afrofuturisme’, en musikalsk rejse fra Ghana til London, når urbane grooves smelter sammen med moderne elektroniske elementer i en højt energisk lydflade. Onipa er et samarbejde mellem vennerne K.O.G (Kweku of Ghana) og Tom Excell (guitarist og sangskriver i Nubiyan Twist). Live er Onipa, som betyder ’menneskelig´ på det ghanesiske akan-sprog, en kvartet, der, med tunge, dansable, elektroniske afrogrooves, hylder det store og vidtfavnende musikalske rodnet, som gruppen danner.

 

 

Canzoniere Grecanico Salentino IT (kl. 20:00 – Pavilion)

Gå ikke glip af den traditionelle dansemusik, pizzica salentina, fra regionen Puglia i Italien, bedre kendt som Italiens hæl. Tamburello-trommen er central i pizzicaen, der sammen med guitar, bouzouki, violin, harmonika og zampogna-sækkepiber tager dig med ind i et univers af ballader, sørgmodige viser og højtgearede sange med pulserende harmonika og rustikke, varmblodige vokaler.  

På deres album, Canzoniere, fra 2017-album er der afbildet en Coca-Cola-flaske fyldt med tomatpuré, et symbol for bandets mål – at fusionere det traditionelle med moderne poptrends.  

 

 

Alogte Oho and his sounds of joy GH (kl. 21:00 – Avalon)

Ved min sidste koncertanbefaling, er der lagt op til gloende dansefest, når ghanesisk gospel, torsdag aften, tørner sammen med funk og reggaerytmer. I 2019 brød den ghanesiske sanger Alogte Oho igennem internationalt med pladen, Mam Yinne Wa, der kan oversættes til ’Gud, du elsker mig sådan’. Titlen er en god repræsentant for den kirkelige og hjertevarme essens, der stensikkert kan mærkes, når han, med sit 8 personers orkester, for første gang optræder på Roskilde festival.

 

 



Anden del af artiklen, guiden til fredag og lørdag kan du læse her: