Noura & Jeich Trio holder liv i ”fortidens facebook”

Vidste du, at der i Vestafrika eksisterer slægter, som igennem hundredevis af år har varetaget en vigtig kommunikativ rolle i samfundet gennem musik? Læs med og opdag den vestafrikanske griot-tradition.

Det er ikke en overdrivelse at sige, at Noura Mint Seymalis slægtsforhold er noget nær mauretansk royalty. I en tidlig alder blev hun oplært i musik af sin far, og som 13-årig begyndte hun sin karriere som backup-sanger for sin stedmor, den legendariske ”Diva of the Dessert”, Dimi Mint Seymali – et af Mauretaniens største musikalske stjerneskud. Sådanne griot-familier er en del af en vestafrikansk musiktradition, som strækker sig tilbage til det 13. århundredes Mali-imperium. Musikerne bragte nyheder med sig fra deres rejser fra by til by og overleverede sange fra tidligere generationer, som gengav historiske og mytologiske begivenheder fra området. En griot havde således funktion som både musiker, poet, historiefortæller og historiker. 

Datidens journalister
Et nutidigt eksempel på, at denne tradition lever i bedste velgående, ses netop hos Noura & Jeich Trio. Foruden Noura består trioen af hendes ægtemand Jeich Ould Chighaly, samt percussionisten Mohammed Menni. Mange griots, som drog i krig for at dokumentere begivenhederne, fik tilnavnet ”Jeich,” som oversættes til ”hæren,” og Jeichs familie har da også været griots 10 generationer tilbage i tid.

Trioen forklarer, at the griot tidligere havde funktion som en journalist. Henvendt til mig udbryder de grinende: ”Du er en griot!” Griots havde en essentiel rolle i samfundet, fordi det var dem, der overleverede nyheder rundt om i regionen. Om det var historier fra landsbyerne, fra krig, eller fra kongen, var det griot-musikeren, som ville komponere sange om begivenhederne, og på den måde overlevere og bevare dem for eftertiden. Som trioens percussionist udbryder: ”Vores artikler er sange!” 

Budbringer af både følelser og nyheder
Trioen spiller historiske sange, men synger også om nutidige begivenheder – Noura synger bl.a. om sine egne personlige oplevelser, men fungerer som i gamle dage også som budbringer af offentlighedens budskaber. Som Mohammed Menni fortæller: 

Hvis vi spillede i Mauretanien, vil publikum måske sige et par poetiske ord, og Noura ville så blive nødt til at synge dem. De kan give hende nogle vers. Så der er også en masse improvisation med i vores koncerter. Man kan eksempelvis dukke op til en griot-koncert, hvis man har noget, man gerne vil annoncere til offentligheden. I dag kan man sætte nyheden på Facebook. Men i de tidligere århundreder gav man i stedet et stykke papir til the griot, som så måtte være formidler – for eksempel hvis man ønskede at lave markedsføring for et nyt marked, som skulle åbne. Så kunne the griot annoncere det. Det var samtidens Facebook og WhatsApp. The griot var forbindelsen mellem kulturerne, mellem alle landsbyerne.”

Et eksempel på et nutidigt budskab fra offentligheden kan være en ung forelsket mand, som giver the griots et digt henvendt til sin udkårne, hvorefter musikerne gennem deres optræden vil lade kvinden blandt publikum forstå, at manden er interesseret. Der er dog kulturelle grænser for, hvilke beskeder man som griot kan videregive. Som trioen siger:

”.. hvis det eksempelvis er et budskab om kærlighed, og den kvindelige sangers bror er blandt publikum, så er det ikke passende.”

Jeich: ”Man kan heller ikke vise, at man elsker sin ægtemand foran sin bror.”

Noura: ”Det er en anden kultur. Det handler om respekt, skam og ærbarhed.”

Musikken, der healer
Udover kærlighedserklæringer tyer mange i Mauretanien også til musikken som healing ved sygdom, eller for at afhjælpe personlig modgang. Det er en del af griot-kulturen – det er terapeutisk musik. I spørgsmålet om, hvad trioen håber publikum tager med sig hjem fra deres koncerter, svarer Noura:

I gamle dage var the griots rådgivere for kongen. Griot-musikerne kunne influere folkestemningen med deres sange; de kunne påvirke, hvorvidt deres publikum skulle blive meget oprørte eller meget følelsesladede og kærlige. De kunne skabe krig eller kærlighed. Og med vores musik ønsker vi at gøre mennesker positive. Musikken påvirker din ånd. Mit budskab for mit publikum er kærlighed. Når jeg inviterer mennesker med op for at danse til mine koncerter, er det for at ændre deres attitude. Det gør noget ved dem at rejse sig op. Musik healer alting, det er mit budskab.”

Siden Noura var lille, har hun drømt om at modernisere Moorish-musik – den musik, som kommer ud af griot-traditionen. I Mauretanien spiller griot-mænd traditionelt instrumentet tidnit, og kvinderne ardine – et instrument, Noura blev oplært i som lille. Noura forsøger nu at forny genren ved at inkorporere utraditionelle instrumenter såsom elguitar og trommesæt.

Hun fortæller, at hun ikke mener, at kendskab til den kulturelle kontekst er afgørende for at få en stor oplevelse ved moorish-musik. Selv, hvis man ikke forstår sproget eller traditionerne, vil du føle musikken, mener hun. Som hendes ægtemand afsluttende siger: 

Følelsen er den samme. Det er ligesom poesi. Du mærker det indeni.” 

Noura og Jeich har været sammen i 20 år, og har 5 børn sammen. De er til daglig bosat i Mauretanien.

Se her hvordan de så ud, da Noura & Jeich Trio fik besøg af Dawda Jobarteh til Resonator festival i nov 2021. https://www.youtube.com/watch?v=Pc7CTkg-GLU