Nordens største musiksamling – samlet i Odense

På Musikbiblioteket findes CD’er og vinyler fra alle verdens hjørner, som ikke blot er en kilde til lyd, men også en kilde til en verden af musikfortællinger, der aldrig er blevet hørt.

Blot et stenkast fra stationsbygningen i Odense, som en del Borgernes hus, ligger Odense musikbibliotek. Her åbnes dørene ind til et univers af musik fra alle verdens afkroge. Jeg bliver mødt af Mads Behrend Roth, musikbibliotekar og projektleder, og Niels Mark, teamleder for Musikbiblioteket til en kop kaffe og en snak om stedets rolle som musikformidler, ressource for borgerne, og selvfølgelig – Nordens største musiksamling, der rummer op mod 45.000 vinyler og 150.000 CD’er. 

Med færre og færre fysiske musikbiblioteker, er det en stor opgave at løfte, når man skal forsøge at bidrage på lige fod med de nutidige online musikbiblioteker såsom Spotify og Youtube. Men udfasningen af de fysiske musikbiblioteker har faktisk betydet at en masse materiale er blevet samlet i Odense og har givet biblioteket en helt central rolle i formidlingen af en endnu større og bredere favnende musiksamling. 

»Musikbiblioteket er både et sted for den niche-interesserede musikelsker, men også et sted, hvor den alment interesserede musikforbruger kan komme og låne eksempelvis Billie Eilish’ nye album på LP« forklarer Niels Mark. Biblioteket har både et historisk arkiv, men køber også hele tiden et bredt udsnit af nye udgivelser ind, som kan lånes med hjem.

Hvor mange nutidige online ’musik-opdagelser’ foregår via playlister eller som et resultat af en algoritme, baseret på hvad vi allerede kan lide, har det fysiske musikbibliotek en helt unik værdi, som giver grundlag for en helt anden måde at tilgå musik-opdagelsen. 

I vores samtale har vi flere gange begrebet ’unlearning’ oppe at vende, som så at sige handler om at gøre op med nogle af de ting, som vi har lært, for at kunne lære det på en ny og mere nuanceret måde. Mads Behrend Roth forklarer. »Alt den viden vi har akkumuleret, er et resultat af nogle forhandlinger mellem nogle stemmer, som er blevet hørt, og nogle som ikke er hørt.« Mange af netop de historiske musikfortællinger, som ikke er blevet hørt, kan samlingen være med til at sætte fokus på og dermed skabe alternative og spændende rammer for ekstraordinære musikoplevelser.

På vej ned i elevatoren til ’global og folk’-afdelingen, som alene huser op imod 1000 vinyler og 8000 CD’er, får jeg spurgt, om man også selv må gå ned og kigge i samlingen. Her smiler han og pointerer vigtigt. »Det er ikke låst inde, der er ikke noget, som er hemmeligt, man kan bare låne det med hjem. Hvis folk vil lytte til musik på stedet, kan der sågar sættes en lyttestation op.«

Nysgerrigheden vokser sig kun større, idet jeg kommer ud af elevatoren og bliver mødt af store lange reolsystemer fyldt med LP’er, CD’er, bokssæt og nodehæfter – enhver musik-entusiasts våde drøm. Vi begynder straks at hive ned fra hylderne og står pludselig med Cheb Khaled pladen ”Hada Raykoum” i hånden. Cheb Khaled er en af de største og vigtigste musikere inden for den algeriske raï-genre. Vi finder også en række feltoptagelser frem, hvor jeg støder på ”Shona Mbira Music”, som er feltoptagelser fra 70’erne i Zimbabwe af Shonafolkets traditionelle Mbira musik. 

»Biblioteket har også en del oversete CD’er, nogle af dem er endda brændte CD’er fra Mellemøsten, som vi ikke ved hvad er, og hvor bibliotekskatalogiseringen ikke er til stede – der er ingen information om dem« fortæller Mads Behrendt Roth og fortsætter. »Hvad hvis man gik arkæologisk til værks og inviterede nogle forbi til at have en holdning til dem, er de relevante at beholde? Har de en værdi? Det er interessant, for så blander vi os i en musikfortælling.« I den sammenhæng supplerer Niels Mark. »Bibliotekets kerneværdi er, at vi har den her samling – det er her vi adskiller os i forhold til andre steder. Så når vi laver arrangementer, som vi gør, for at aktivere kulturen her, er det med udgangspunkt i, at vi har materialerne, som vi kan formidle ud fra. Det er der vores styrke ligger. Vi har den her arkæologiske guldgrube, som i forhold til andre spillesteder netop kan skabe dybde i den måde, vi laver arrangementer på.« 

”Akademiet for åben lytning” er et af de arrangementer, som finder sted på Musikbiblioteket, hvor der åbnes op for forskellige afkroge af bibliotekets musiksamling. Det handler kort sagt om at undersøge og snakke om, hvordan vi lytter til musik. Specielt hvordan vi fordomsfrit kan lytte til ny musik. Akademiet er en platform for koncerter, workshops, foredrag og eksperimenter i et samarbejde mellem Odense Musikbibliotek, Kulturmaskinen, Det Fynske Kunstakademi og Momentum Musik.

Alle kan oprette sig som bruger på biblioteket, uanset hvor i landet man er fra. Fjernlån er også muligt via bibliotekets hjemmeside. Man skal dog passe på, for når man først er dykket ned i samlingen, kan det være svært at dy sig. Jeg går derfra med en stak på fem vinyler under armen. Det er helt perfekt, for så kan jeg, på togturen hjem til København, nærstudere pladernes covers og læse alle de fortællinger, som står skrevet på bagsiden. Det er en af de ting, som jeg personligt værdsætter rigtig højt ved musik på vinyl-format.